Kies je branche

Sociale kappers - de kansen van social media voor je onderneming

Sociale kappers - de kansen van social media voor je onderneming

Wist je dat 80 procent van de Nederlandse ZZP’ers wel eens omzet binnenhaalt via Social Media? Dat blijkt uit een onderzoek van de ZZP Barometer waaraan ruim 1400 zelfstandig professionals, freelancers en eenmanszaken aan mee werkten. Maak jij als kapper al gebruik van Social Media voor jouw onderneming?

Uit het onderzoek van de ZZP Barometer wordt duidelijk dat LinkedIn het kanaal is waar de meeste omzet vandaan komt (48 procent), daarna volgen Twitter (14 procent) en Facebook (8 procent). De kanalen worden vooral gebruikt om te netwerken, waarna er omzet uit voort kan vloeien.

Dat Social Media bij kunnen dragen aan de omzet van een ZZP’er, en dus ook voor jou als kapper, is dus wel duidelijk. Maar waar moet je allemaal op letten? En waar liggen de mogelijkheden? 

SOCIAL MEDIA EN JE WEBSITE

Social Media bieden jou en je kapsalon de kans om je op een meer interactieve manier te profileren. Het geeft je de kans om mensen een kijkje te geven binnen je bedrijf en ze op de hoogte te houden van al jouw bedrijfsactiviteiten. Waar een website een vrij statisch middel is om je (toekomstige) klanten te informeren, bieden Social Media je de kans om op een laagdrempelige manier in contact te komen met (potentiële) klanten. Een combinatie van de inzet van een website en Social Media is hierbij een perfecte combinatie. Ga je Social Media inzetten? Vergeet dan niet om dit ook te vermelden op je website en vice versa. 

BEGINNEN MET SOCIAL MEDIA

Denk allereerst goed na voordat je gaat beginnen met Social Media. Bepaal je doel. Hoe wil je je gaan profileren als kapper? En bepaal welke kanalen je daarbij gaat inzetten. Houd er rekening mee dat de meeste Social Media kanalen (afhankelijk van de instellingen) openbaar zijn, wat eenmaal op het internet terecht komt, is lastig om compleet te verwijderen. Een strategie komt hierbij dus goed van pas.

Heb je voor jezelf een strategie bepaald? Meld je dan aan bij de juiste kanalen en zorg ervoor dat je daar waar mogelijk een pagina voor bedrijven aanmaakt, dit biedt je meer voordelen en inzichten in je resultaten. Facebook, LinkedIn, Google+ en Pinterest bieden bijvoorbeeld de mogelijkheden voor het aanmaken van een bedrijfspagina. Wanneer je kiest voor de inzet van meerdere kanalen, kies dan voor een herkenbaar en uniform beeld. Maak overal gebruik van hetzelfde logo.

Welk Social Media kanaal moet ik gebruiken?

Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, Pinterest.. Het zijn er nogal wat. Hoe weet je nou welk Social Media kanaal geschikt is voor jouw kapsalon? Wij geven je een korte omschrijving van enkele van de meest populaire Social Media kanalen:

  • Facebook: het bekendste Social Media kanaal, waarbij het draait om het delen van foto’s, video, links en tekst met vrienden. Voor bedrijven is het mogelijk om een bedrijfspagina aan te maken en likers te genereren en interactie (likes, reacties & shares) uit te lokken bij deze likers. Facebook biedt daarnaast ook advertentie mogelijkheden, zo kun je je Facebook pagina, website of bijv. evenement onder aandacht brengen bij je potentiële doelgroep.
  • Twitter: micro-blog service waarbij je in maximaal 140 tekens per bericht je boodschap kunt verspreiden. Twitter is een vluchtig medium, maar dankzij gebruik van de hashtag wel interessant om bepaalde onderwerpen onder de aandacht te brengen. 
  • YouTube: Niet alleen een kanaal om video’s up te loaden en te delen, maar YouTube is na Google de grootste Internet zoekmachine. Maak dus interessante video’s m.b.t. jouw core business en deel ze via YouTube en ook via andere Social Media kanalen. Een nieuwe trend m.b.t. video’s zijn vlogs (video blogs). 
  • Instagram: Instagram is een Social Media kanaal die alleen toegankelijk is via een app op je mobiele telefoon of tablet. Via dit kanaal kun je foto’s bewerken en vervolgens delen met je volgers. Met name jongeren zijn veel te vinden op dit kanaal. Beschik je over mooi fotomateriaal van door jou gestylde kapsels? Dan is Instagram zeker een aanrader.
  • LinkedIn: LinkedIn is een Social Media kanaal voor professionals. Veel mensen hebben het idee dat het kanaal bedoeld is voor mensen die werk zoeken, maar dat is al lang niet meer zo. Het biedt je de mogelijkheid om met professionals, collega’s en potentiële klanten in aanraking te komen. Zowel vanuit je persoonlijke profiel als via een bedrijfspagina. En ook de Groepen op LinkedIn bieden mogelijkheden om je te ontwikkelen én in contact te komen met nieuwe mensen. 
  • Pinterest: Pinterest valt het best te omschrijven als een digitaal prikbord. Vanuit je account kun je verschillende borden aanmaken, waarop je foto’s en afbeeldingen, infographics en video’s kunt vast pinnen. Deze kun je vervolgens weer delen met je volgers. Op Pinterest vind je vooral veel vrouwen en onderwerpen als mode, recepten, interieur en DIY zijn erg populair. Deel dus bijvoorbeeld niet alleen fotomateriaal van je gecreëerde kapsels, maar laat ook zien hoe je het maakt of deel DIY (Do It Yourself) voor het bijvoorbeeld het onderhouden en verzorgen van haar..
  • Google+: Google+ is het Social Media kanaal van Google. Het is mogelijk om zowel een persoonlijk- als een bedrijfsprofiel aan te maken. Vanuit daar kun je statusupdates delen met je volgers. Een handige functionaliteit van Google+ zijn de Google+ HangOuts. Dit biedt je de mogelijkheid om met maximaal 9 personen tegelijk een videogesprek te voeren. Ideaal om een product te demonstreren, een online training te geven of vragen te beantwoorden. 

TIPS VOOR DE INZET VAN SOCIAL MEDIA

Je hebt je strategie bepaald en kanalen aangemaakt. Je kunt beginnen met het plaatsen van berichten, foto’s en video’s (content). Hoe je dit gaat doen, is natuurlijk je eigen keuze. Probeer het echter wel persoonlijk en authentiek te houden en zorg ervoor dat je uitingen in lijn met de uitstraling van je onderneming zijn. 

Tot slot nog een aantal tips voor de succesvolle inzet van Social Media:

  • Deel content die waardevol is en die ook interactie oproept. Denk ook eens aan instructievideo’s, de inzet van humor of het delen van een kijkje achter de schermen;
  • Wees op het juiste moment aanwezig op de kanalen waar jouw doelgroep zich ook bevind. Test met het plaatsen van berichten op verschillende tijdstippen en dagen;
  • Start een discussie en stel zelf vragen, zodat de discussie ‘levendig’ blijft;
  • Reageer tijdig, Social Media zijn een snel medium. Stelt iemand je een vraag? Wacht dan niet een week met antwoorden;
  • Beperk het aantal accounts waarop je actief bent. Houd het overzichtelijk.

 


Plaats een reactie

Plaats hier jouw reactie

Respecteer de regels die gelden op dit online platform. Er mogen op geen enkele wijze seksuele, discriminerende, suggestieve, kwetsende of agressieve reacties geplaatst worden.

(If you're a human, don't change the following field)

Your first name.

(If you're a human, don't change the following field)

Your first name.

(If you're a human, don't change the following field)

Your first name.

CAPTCHA
Vul de code hieronder in.
Image CAPTCHA

Vul de tekens uit de afbeelding hierboven in.