In 7 checks klaar voor je aangifte inkomstenbelasting

Wil jij als ondernemer vanaf 1 maart soepel en snel je aangifte inkomstenbelasting doen? Dan is een goede voorbereiding het halve werk. De Belastingdienst heeft 7 checks geformuleerd. Na deze 7 checks ben je helemaal klaar voor je aangifte.

1. Doe je zelf aangifte of ga je uitbesteden? 

Beide oplossingen hebben zo hun voordelen. Je aangifte uitbesteden aan een adviseur kost geld, maar biedt ook veel gemak. Daarom kiest inmiddels bijna tweederde van de ondernemers hiervoor. Maar is je administratie niet te complex, dan kun je ook prima zélf aangifte doen. Dat is dit jaar weer een stukje makkelijker geworden: je doet je aangifte online via Mijn Belastingdienst. Een deel van je aangifte hebben wij al voor je ingevuld. En: je kunt als ondernemer nu ook samen met je partner aangifte doen.

Wil je toch liever uitbesteden? Dan kun je je adviseur toestemming geven om gebruik te maken van de vooraf ingevulde gegevens.

2. Werkt je DigiD nog? 

Doe je zelf aangifte inkomstenbelasting? Dan doe je dat vanaf dit jaar via Mijn Belastingdienst. En daarvoor heb je een werkende DigiD nodig. Check daarom alvast even of je DigiD nog actief is, op www.digid.nl. Daar kun je ook direct een nieuwe aanvragen, als dat nodig is.

Tip: is je DigiD actief? Controleer dan direct even of je account op MijnOverheid is geactiveerd. Want daar ontvang je vanaf nu je uitnodigingen om aangifte te doen. En een deel van je andere Belastingdienstpost. Dat betekent dus ook: minder blauwe enveloppen in je brievenbus.

3. Moet jij aangifte doen als ondernemer? 

Check dat zeker nog even voordat je aan je aangifte inkomstenbelasting begint. Óók als je bent ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en wij je hebben uitgenodigd om als ondernemer aangifte te doen. In een jaar kan er immers veel veranderen. Bekijk daarom vooraf even welke aangifte jij moet doen. En op welke aftrekposten je kunt rekenen.

4. Is je administratie op orde? 

Je administratie moet op orde zijn om vanaf 1 maart snel en volledig aangifte te doen. Dat is niet alleen belangrijk voor je aangifte, maar ook om goed zicht te hebben op de ‘gezondheid’ van je onderneming. Wat er in jouw administratie hoort, hangt af van jouw situatie. Krijg je je administratie niet ‘aangifte-proof’ vóór de uiterste aangiftedatum? Vraag evt. uitstel voor je aangifte aan. Check de website van de Belastingdienst en zoek op aangifte en uitstel inkomstenbelasting. 

5. Heb de onze rekentools bekeken? 

We maken het doen van aangifte graag zo makkelijk mogelijk. Daarom vind je op belastingdienst.nl handige rekenhulpen die je op weg kunnen helpen. En vraag je je af hoe het ook alweer zat met een auto van de zaak? Met aftrekposten of je bedrijfskosten? In onze aangiftehulp staan de meest gezochte onderwerpen overzichtelijk bij elkaar. Handig om alvast even te bekijken.

6. Weet je waar je dit jaar extra op moet letten? 

Er zijn onderwerpen waarmee regelmatig fouten worden gemaakt in de aangifte. De bijtelling bijvoorbeeld, en de aftrek van zakelijke kosten. In onze aangiftehulp lees je hoe je deze en andere zaken goed invult op je aangifteformulier. En ook: welke belastingzaken vanaf 1 januari 2017 zijn veranderd. Loop de aangiftehulp nu al even door. Dan weet je straks – tijdens je aangifte – precies waar je op moet letten.

7. Staan 1 maart en 1 mei al in je agenda? 

Alles gecheckt? Dan ben je helemaal klaar voor je aangifte. Vanaf 1 maart staat je aangifte klaar in Mijn Belastingdienst. Zorg dat je aangifte 1 mei binnen is. Succes!

 

Bron: www.belastingdienst.nl